ماوریک

دستگاه معادلات خطی از آن سری درس هایی است که بیشتر بر تکنیک استوار است و روش حل آن هم چیز پیچیده ای نیست. ولی نمی دانم چرا اکثر دانش آموزان در حل کردن آن زیاد اشتباه می کنند. فکر می کنم بیشتر به خاطر این است که مفهوم را اصلاً درک نمی کنند و منظور از حل آن را نمی فهمند.

کتاب مثالی از دو خط زده و با رسم شکل مفهوم جواب دستگاه را رسانده ولی وقتی کمی فکر کردم ، تصمیم گرفتم کمی درس را برای بچه ها جذاب کنم. به همین خاطر همان مثال کتاب را به حرکت تانک دشمن و شلیک موشک «ماوریک» تشبیه کردم.

همین باعث شد گوش های بچه ها تیز شود و سراپا حواس شان به تخته باشد. کنار معادله خط اول نوشتم تانک و کنار معادله خط دوم نوشتم ماوریک. خط مربوط به تانک را رسم کرد و به بچه ها گفتم این مسیر حرکت تانک است، بعد پرسیدم به نظر شما موشک با این معادله کجا به تانک برخورد می کند؟

بچه شروع کردند به نظر دادن ، یکی گفت همان وسط می خورد و منفجرش می کند،آ ن یکی گفت نه آقا اجازه سرعت موشک بیشتر است و همان اوایل به تانک می خورد. در ما بین این همه نظر ، یکی از بچه ها گفت آقا اجازه خط ماوریک را رسم کنید تا جایی که برخورد می کند مشخص شود. خوشحال شدم که یکی جواب را به درستی گفت و همه بچه هم تصدیقش کردند.

خط مربوط به موشک را نیز رسم کرد و محل برخورد مشخص شد.وقتی مختصاتش را نوشتم، همه بچه ها هورا گفتند، تعجب کردم ،به همین خاطر یکی گفت خوب آقا اجازه زدیم ش برای همین هورا کشیدیم. همانجا به بچه ها گفتم منظور از حل دستگاه معادلات خطی که خواهم گفت پیدا کردن همین نقطه و مختصاتش است ولی بدون رسم شکل.

روش حذفی را توضیح دادم و مثال کتاب را روی تخته نوشتم تا بچه ها حل کنند. در همین حین یکی از بچه ها پرسید آقا اجازه این خط ها فقط مسیر حرکت را نشان می دهند، سرعت تانک با موشک فرق می کند، شاید موشک زودتر از تانک عبور کند. کمی صبر کردم تا بچه ها مثال را حل کنند ، بعد توضیح دادم که من این را برای اینکه بهتر بفهمید گفتم و گرنه شلیک موشک و هدف گیری کاری خیلی پیچیده ای است.

باز هم از من پرسیدند که کمی توضیح دهم ، هرچه کردم نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و درس را رها کردم و شروع کردم به توضیح در مورد موشک ماوریک.

ماوریک در اصل از سری موشک های هوا به سطح است که معمولاً روی هواپیماهای جنگنده سوار می شود البته در زمان جنگ تحمیلی متخصصان ما توانسته بودند آن را بر روی هلیکوپتر کبرا هم تعبیه کنند. این موشک مخصوص هدف های بزرگ مانند تانک و زره پوش و مخازن سوخت است .حتی برای هدف قرار دادن کشتی هم قابل استفاده است.

این موشک از طریق دوربین تلویزیونی که رویش قرار دارد توسط خلبان با توجه به کنتراست بالا بر روی هدف قفل می شود. و پس از شلیک توسط کاربر قابل هدایت نیست به همین خاطر هدف گیری با آن سخت و نیاز به مهارت بالا دارد. در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از این موشک برای انهدام اهداف مهم توسط کبرا های هوانیروز استفاده شده که معروف ترین آن هدف قرار دادن رادار مهم بصره بود.

بچه ها چنان غرق در توضیحات من بودند که حتی یک نفرشان هم تکان نمی خورد.باز هم به این فکر فرو رفتم که چرا این حواس جمعی درباره درس اتفاق نمی افتد. تا خواستم دستگاه دوم را پای تخته بنویسم یکی از بچه ها پرسید کنتراست چیست؟ خیلی کوتاه توضیح دادم ،زیرا هنوز کلی کاردرکلاس مانده بود که باید حل می کردیم.

تا به بچه ها گفتم شروع کنید به حل این دستگاه باز یکی از بچه ها پرسید با آن دوربین روی موشک می شود انفجار را هم دید. باز خیلی کوتاه پاسخ دادم که خیر ،ماوریک از دسته موشک هایی است که زمانی که از هواپیما جدا می شود دیگر هدایتی روی آن نیست و به طرف هدف قفل شده می رود.

به هر زحمتی بود سه تا دستگاه در کلاس و در بین انبوهی از پرسش های بچه ها در مورد ماوریک حل کردیم که زنگ خورد و حدود چهار تا دستگاه دیگر ماند.درست بود کم حل کردیم ولی به زعم خودم تلاش کردم تا حداقل کمی در خاطرشان بماند.

بعد از تعطیلی مدرسه و در راه خانه تعدادی از بچه ها را دیدم که در مزرعه کنار مدرسه در حال سنگ پرانی بودند. کمی که دقت کردم دیدم چند قوطی حلبی روی دیوار کوتاه گلی انتهای مزرعه گذاشته بودند و در حال هدف گیری و پرتاب بودند. وقتی از کنارشان می گذشتم شنیدم که به هم می گفتند .کنتراستش کم است و ماوریک های ما هیچ کدام به هدف نمی خورد. باید قوطی های رنگی پیدا کنیم  تا ماوریک روی آن قفل کند.

جلسه بعدی اتفاق جالبی افتاد ، جلسه حل تمرین بود و باید دستگاه ها را حل می کردیم ، اولین دستگاه را پای تخته نوشتم و اولین اسم را خواندم تا بیاید حل کند.در راه وقتی می آمد به بچه ها گفت ، دعایم کنید تا ماوریک خوب روی هدف قفل کند. خنده ام گرفته بود ولی جلوی خودم را گرفتم. آمد و کاملاً درست حل کرد و موقع نشستن هم سینه اش را جلو داد آرام به بچه ها گفت زدمش ، کنتراستش خوب بود.مهارت خلبان را دیدید.

دیگر نتوانستم جلوی خنده ام را بگیرم و همین باعث شد کلاس هم به هوا برود. در آن کلاس دستگاه معادلات خطی به ماوریک معروف شد و خدا را شکر تعداد اشتباهات بچه ها خیلی کمتر از کلاس های دیگر بود . ولی باز هم تعدادی بودند که خوب نتوانسته بودند ماوریک را روی هدف قفل کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.